‘Rio Carnaval’: Yellow Pencil winner in Typography and Wood Pencil winner in Branding at D&AD Awards 2022

Diante do caos da existência, só a arte salva

10.2025

Artigo de Fred Gelli para Fast Company
Article by Fred Gelli for Fast Company

Texto em Português e Inglês
Text in Portuguese and English

[PT]

Como já dizia Gilberto Gil, “vida é confusão”. Descobri isso de forma literal nos meus 59 anos, quando decidi comemorar com um festão (muito mais legal do que festejar os óbvios sessenta!), cujo tema era exatamente esse: “vida, a preciosa confusão”. A proposta era simples. Celebrar a arte de viver como a capacidade de manejar, melhor ou pior, o caos inevitável da existência. Flexibilidade diante dos desafios, valorizar o que se aprende nos momentos difíceis, fazer do limão uma limonada, transformar encrenca em oportunidade.

E eu levei a sério. A trilha do “áudio-convite” da festa foi o ‘Concerto para piano e cachorro pequeno, em dó maior’, em que, no meio de uma gravação comigo tocando piano, nosso cachorro Zé Pequeno começa a latir (para os curiosos, vale “ouvir o convite” no áudio artigo). Eu reclamo com ele, mando ele parar. Como ele não me obedece, de repente eu começo a entender que… tava legal! E a gente começa a levar um som juntos! Minhas filhas dizem que é positividade tóxica. Mas eu insisto e sigo achando, até que me provem o contrário, que vale a pena tentar achar o lado melhor em… quase tudo. A sorte de estarmos vivos neste planeta incrível nos traz a obrigação de honrá-la e celebrá-la.

Quanto à festa, claro, foi um retrato dessa mistura em todos os sentidos. Começando pelo rango: ao invés do ‘bufê harmonizado’, a bagunça das coisas mais gostosas da cidade — do arroz de cordeiro da Sônia ao sushi do Gurume, das saladas do Celeiro ao sorvete de pêra do Momo, amanhecendo com pão na chapa, café coado e chocolate da Dengo! Um cardápio caótico e delicioso, como a vida de fato é. Uma preciosa confusão, escolhida, cultivada, celebrada. E, quando me dei conta, percebi: mais do que comida, música e arte, meu desejo maior, ao investir tempo, energia e grana para reunir 250 amigos, era criar um espaço para encontros. Gente diferente, de mundos diversos, compartilhando música, dança, conversa. E funcionou! Doze horas de festa em que celebramos as misturas inusitadas, o caos, catalisando a diversidade. Amigos das minhas filhas com amigos do meu pai, meus irmãos e irmãs da vida toda conhecendo os amigos de amigos que chegavam. E por aí foi…

No fundo, é isso que as celebrações fazem: elas juntam as pessoas. E festas são a origem da cultura. Das celebrações das colheitas às festas para os mortos, a cultura emerge dessa necessidade humana de compartilhar razões para seguirmos juntos como grupo, como famílias, como nações.

Talvez por isso tenha sido tão simbólico que, no dia seguinte, o domingo, 21 de setembro, tenha acontecido essa catarse em escala nacional. O Brasil, mergulhado em uma confusão sem tamanho, com julgamentos, discursos inflamados, turbulências e ruídos de toda ordem, e então, na praia de Copacabana, uma grande festa pela liberdade, pela democracia, catalisa a multidão. Chico Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Djavan e Paulinho da Viola reunindo mais de 40 mil pessoas nas calçadas, nas areias. Ali, a cultura funcionou como ímã, um polo de atração capaz de aproximar gente diversa: de esquerda, de direita, conservadores e progressistas. (Afinal, quem de verdade não gosta desses caras?) Pessoas que, em outro contexto, estariam separadas por nossos quase intransponíveis muros ideológicos, mas que, naquele instante, partilhavam o mesmo espaço, a mesma canção, o mesmo senso de pertencimento. A cultura dilui fronteiras. Aproxima, conecta, mistura, cria vínculos, cumplicidade, sentido comum.

E a história tá cheia dos melhores exemplos. Sempre que a liberdade é ameaçada, a cultura se levanta como trincheira. Woodstock, em 1969, foi a resposta simbólica de uma geração à Guerra do Vietnã. As Diretas Já, nos anos 80, só ganharam força porque músicos, atores e poetas emprestaram sua voz ao desejo coletivo. O Rock in Rio de 1985 foi mais do que entretenimento: foi o batismo de uma democracia que ainda engatinhava. A queda do Muro de Berlim foi celebrada em concerto, porque a música sabia o que a política ainda não conseguia formular. Do rap tunisiano na Primavera Árabe às canções de exílio de Caetano e Gil, a história mostra que é sempre a cultura que abre frestas quando os muros parecem intransponíveis. E é exatamente pela sua capacidade de ativar resistências que todo líder autoritário investe pesado contra ela, desmerecendo-a, censurando-a.

A política oscila, avança e recua; ganham uns, perdem outros e vice-versa. Com a cultura é diferente. Ela pode ser abafada por um período, mas acaba sempre reemergindo. A cultura é o campo invisível, mas poderoso, em que se costura pertencimento, lembra valores essenciais e projeta futuro. É a ecologia da liberdade. E talvez seja por isso que, diante da confusão, da violência, da sorte de loucuras e surrealismos que estamos vendo no mundo, só a arte possa nos salvar!

 

[EN] 

In the face of the chaos of existence, only art saves

As Gilberto Gil used to say, “life is confusion.” I discovered this literally at age 59, when I decided to celebrate with a big party (much more fun than celebrating the obvious sixty!), whose very theme was: “life, the precious confusion.” The idea was simple. Celebrate the art of living as the ability to handle, for better or worse, the inevitable chaos of existence. Flexibility in the face of challenges, valuing what we learn in difficult moments, making lemonade out of lemons, turning trouble into opportunity.

And I took it seriously. The soundtrack for the party’s “audio-invitation” was ‘Concerto for piano and little dog, in C major,’ in which, in the middle of a recording of me playing piano, our dog Zé Pequeno starts barking (for the curious, it’s worth “listening to the invitation” in the audio article). I complain to him, tell him to stop. Since he doesn’t obey, suddenly I realize… it’s cool! And we start making music together! My daughters say it’s toxic positivity. But I insist and keep believing, until proven otherwise, that it’s worth trying to find the best side of… almost everything. The luck of being alive on this incredible planet brings us the obligation to honor it and celebrate it.

As for the party, of course, it was a portrait of this mix in every sense. Starting with the food: instead of a ‘harmonized buffet,’ the jumble of the city’s tastiest things—from Sônia’s lamb rice to Gurume’s sushi, from Celeiro’s salads to Momo’s pear ice cream, ending with grilled bread, filtered coffee, and Dengo’s chocolate at dawn! A chaotic and delicious menu, just like life really is. A precious confusion, chosen, cultivated, celebrated. And, when I realized it, I saw: more than food, music, and art, my greatest wish, when investing time, energy, and money to bring together 250 friends, was to create a space for meetings. Different people, from diverse worlds, sharing music, dance, conversation. And it worked! Twelve hours of party where we celebrated unusual mixtures, chaos, catalyzing diversity. My daughters’ friends with my father’s friends, lifelong siblings meeting friends of friends who arrived. And so it went…

At heart, that’s what celebrations do: they bring people together. And parties are the origin of culture. From harvest festivals to rituals for the dead, culture emerges from this human need to share reasons for staying together as a group, as families, as nations.

Maybe that’s why it was so symbolic that, the next day, Sunday, September 21, this catharsis happened on a national scale. Brazil, plunged into massive confusion, with judgements, fiery speeches, turbulence and all sorts of noise, and then, at Copacabana Beach, a huge festival for freedom and democracy catalyzes the crowd. Chico Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Djavan and Paulinho da Viola gathering more than 40,000 people on the sidewalks and sand. There, culture worked like a magnet, a pole of attraction able to bring together different people: left, right, conservatives and progressives. (After all, who really doesn’t like these guys?) People who, in another context, would be separated by our almost insurmountable ideological walls, but who, at that moment, shared the same space, the same song, the same sense of belonging. Culture dissolves boundaries. It brings together, connects, mixes, creates ties, complicity, common meaning.

And history is full of the best examples. Whenever freedom is threatened, culture rises up as a trench. Woodstock in 1969 was the symbolic response of a generation to the Vietnam War. The Diretas Já movement in the 1980s only gained strength because musicians, actors, and poets lent their voices to the collective desire. Rock in Rio in 1985 was more than entertainment: it was the baptism of a democracy that was still finding its way. The fall of the Berlin Wall was celebrated in concert because music knew what politics couldn’t yet express. From Tunisian rap during the Arab Spring to exile songs of Caetano and Gil, history shows that it’s always culture that opens cracks when walls seem insurmountable. And it’s exactly because of its capacity to activate resistance that every authoritarian leader invests heavily against it, belittling it, censoring it.

Politics oscillates, advances and retreats; some win, others lose, and vice versa. Culture is different. It might be muffled for a period, but it always reemerges. Culture is the invisible, but powerful, field in which belonging is sown, essential values are remembered, and the future is projected. It is the ecology of freedom. And maybe that’s why, in the face of confusion, violence, and the kind of craziness and surrealism we’re witnessing in the world, only art can save us!

Ficha Técnica

Texto:
Fred Gelli 

Comunicação&Mkt&Marca Tátil:
Luiza Magalhães, Marcelo Cândido e Bruno Cesar

Assessoria:
Flávia Nakamura